Geschiedenis van Rotary in het Genkse

In 1964 nam de rotaryclub van Hasselt het initiatief om de rotaryclub van Genk te stichten en delegeerde drie van haar leden om dit te realiseren.

Op 17-07-1965 werd Rotaryclub Genk officieel erkend door Rotary International. De club telde toen een 25-tal leden.

Van haar oorspronkelijk territorium stond Rotaryclub Genk de gemeenten Beek, Bocholt, Bree, Meeuwen en Reppel af aan de Rotaryclub Overpelt Noord-Limburg, die erkend werd op 6-04-1970.

Aan Rotaryclub Maasland-Lanklaar, erkend op 30-09-1972, werden de gemeenten Dilsen, Elen, Kessenich, Kinrooi, Maaseik, Molenbeersel, Neeroeteren, Ophoven, Opoeteren en Rotem afgestaan.

Aan Rotaryclub Genk-Noord, erkend op 30-03-1972, werd het noordelijk gedeelte van de gemeente Genk en de gemeenten As, Gruitrode, Neerglabbeek, Opglabbeek, Opitter en Tongerlo afgestaan.

Aan Rotaryclub Bilzen-Alden Biesen, erkend op 9-10-1987, werden de gemeenten Beverst, Bilzen en Munsterbilzen afgestaan.

Zelf behoudt de club nu nog het zuidelijk gedeelte van de gemeenten Genk en de gemeenten Diepenbeek en Zutendaal. Ondanks de verkleining van haar gebied groeide de club gestadig verder en telt heden ten dage 54 leden.
Rotaryclub Genk heeft twee contactclubs Leverkusen (D) en Helmond (NL). Rotaryclub Genk-Noord startte met twee leden van de club van Genk en telde bij de erkenning op 30-03-1972, drie maanden later, reeds 27 leden.

Ook Genk-Noord groeide geleidelijk uit tot een club van 45 leden en besliste toen van haar gebied te delen met een nieuw op te richten club. Eén van haar leden werd afgestaan en samen met een stichtingscomité, samengesteld uit drie van haar bestuursleden, werd de nieuwe club samengesteld. Genk-Noord telt op dit ogenblik 51 leden.
Genk-Noord heeft twee contactclubs: Maastricht-Oost (NL) en Bad Neuenahr (D).

De nieuwe club koos de naam van Genk-Staelen. Het eerste gedeelte "Genk" verwijst naar de meterclub Genk-Noord. Het tweede gedeelte "Staelen" verwijst naar de ontstaansgeschiedenis van de gemeente Genk.
"Staelen" is een plaatsnaam van een vroegere eigenaar van het "Staelengoed", een nederzetting waarvan overblijfselen, daterend uit de 14e eeuw, opgegraven werden. Een ruïne van een motte-toren uit deze periode werd gerestaureerd en wordt onderhouden door de Provinciale Dienst voor Toerisme van de provincie Limburg.

De Rotaryclub Genk-Staelen werd officieel erkend op 4-01-1990 en telde toen 29 leden. Na dertig jaar is de club uitgegroeid tot 60 leden.

Genk-Staelen heeft drie contactclubs: Limburg a.d. Lahn (D), Middlesbrough (GB) en Zuidhorn-Westerkwartier (NL). De Rotaryclubs van Genk-Noord en Genk-Staelen delen nu een gemeenschappelijk gebied, dat bestaat uit het noordelijk gedeelte van de stad Genk, de gemeente Opglabbeek en de deelgemeenten Gruitrode, Neerglabbeek, Opitter en Tongerlo.

De Rotaryclub Genk patroneerde de stichting van een InnerWheelclub, die nu leden werft bij de dames van de leden van de drie Genker Rotaryclubs.

De club Genk en Genk-Noord patroneerden de stichting van een Rotaractclub. Genk-Noord hielp ook twee Probus-clubs starten: Probus-Genk gesticht in 1990 en Probus-Genk-Martinus gesticht in 1997.